3 Pasi cheie cu care poti sa obtii rezultate financiare mai bune
Acum ceva vreme am scris un articol referitor la cum sa observi cele 7 semne care arata ca business-ul este in declin.
Ca o continuare, dar si ca o solutie, pentru situatiile de declin am pus cap la cap cateva idei care sper sa-i ajute pe cei preocupati de imbunatatirea rezultatelor.
In multe companii managementul afacerii este axat 90% din timp pe activitati care genereaza vanzari. Acesta este un lucru foarte bun, pentru ca pana la urma asta este scopul final al oricarui business sanatos: sa vanda si sa obtina profit.
De multe ori insa, din lipsa de timp, managementul pierde din vedere analiza situatiei curente a companiei si planificarea afacerii.
Mai jos iti prezint trei pasi simpli, care pot face diferenta in rezultatele financiare ale companiei pe termen mediu si lung.
1.Focus pe cash-flow
Studiile arata ca lipsa banilor lichizi este principala cauza a 80% din falimente.
Imagineaza-ti o situatie in care compania are vanzari intr-o luna de 100,000 Euro, plati cu salariile de 10,000 euro si incasari de 5,000 Euro (cifrele sunt oferite doar ca exemplu). Cum plateste angajatii in luna respectiva? Este clar ca fara lichiditati compania nu isi poate plati obligatiile curente si nu poate asigura continuitatea.
Pe termen scurt, intarzierea la plata a obligatiilor curente poate fi o solutie, insa pe termen lung este de fapt un semnal alarma ca afacerea are o problema cu cash-flow-ul si trebuie luate masuri.
Iata mai jos cateva solutii pentru imbunatatirea cash-flow-lui:
- Deleaga o persoana care sa calculeze si sa monitorizeze cash-flow-ul lunar
- Agreaza termene clare de plata pentru clienti
- Factureaza imediat ce ai furnizat serviciile sau produsele
- Discuta re-esalonarea creditelor bancare sau semneaza credite noi
- Renegociaza termenele de plata cu furnizorii
2.Analiza pragului de rentabilitate
Este necesar sa stii care este momentul din care compania incepe sa devina profitabila.
Pragul de rentabilitate este punctul in care veniturile sunt egale cu cheltuielile. De exemplu, pragul de rentabilitate poate fi exprimat in volumul minim de vanzari de la care compania incepe sa genereze profit.
Pragul de rentabilitate te ajuta sa planifici traget-ul de vanzari pentru luna respectiva astfel incat compania sa obtina profit.
De asemenea, cu ajutorul acestui indicator managementul companiei poate evalua daca afacerea are capacitate suficienta pentru a obtine acest volum. De exemplu, in functie de pragul de rentabilitate, poate analiza daca sunt suficienti agenti de vanzari pentru a realiza target-ul stabilit.
Mai mult, in functie de pragul de rentabilitate, managementul poate analiza daca este cerere pe piata pentru a vinde cantitatea respectiva de produse.
Poti descarca aici un template pentru calculul pragului de rentabilitate pe care il poti folosi in activitatea ta.
3.Planificarea business-ului
Desi se spune ca e bine sa mergi cu valul, un plan de afaceri bine intocmit este pentru management un instrument care ofera viziune clara asupra evolutiei afacerii. Un plan de afaceri contine toate elementele de care un management eficient trebuie sa tina cont.
Odata intocmit, planul de afaceri este permanent actualizat in functie de obiectivele companiei si de intentiile pe termen lung. Practic intr-un plan de afaceri gasesti:
- “De ce” – ul business-ului – obiectivele pe termen mediu si lung
- Viziunea companiei
- Care este problema principala pe care o rezolva serviciile sau produsele respective
- Planul de marketing
- Analiza pietei si a concurentei
- Analiza indictaorilor financiari
- Proiectii financiare pe 3-5 ani
Planificarea nu este totul intr-un business, dar cu siguranta te ajuta sa stii incotro se indreapta firma.
Poti implementa acesti pasi simpli incepand chiar de azi, fara costuri suplimentare. Pe parcurs vei vedea singur rezultatele si vei decide unde sa faci ajustari (daca este cazul).
Caci vorba lui Zig Ziglar, “te-ai nascut sa castigi, dar ca sa fii invingator, trebuie sa-ti planifici victoria, sa te pregatesti pentru ea si sa te astepti sa castigi!”.