Team Working

10 Reguli de Aur pentru Echipa ROI de Succes

Ana Maria Mereuta

Ana Mereuta,
Invitat Special, Axioma Alumni

Unul dintre primele lucruri pe care le inveti in cursul de Return on Investment este ca abordarea este similara cu cea din proiecte.  Mai exact, ce ne intereseaza de aici este ca abordarea structurata a metodei se face alaturi de o echipa:  “Echipa ROI”. 

De ce spun asta?

Pentru cine nu a fost pana acum la cursul de ROI 4X4, e posibil ca acest lucru sa vina ca o supriza! 

In  cariera mea de analist, team leader, project manager si manager, mai devreme sau mai tarziu, (pentru ca am considerat necesar sau “pentru ca a cerut seful” , in mod formalizat sau doar intr-un sheet  Excel), eu si o mare parte din colegii mei am trecut cel putin o data printr-o analiza care sa justifice acea initiativa.  

Bineinteles ca fiecare a facut-o asa cum s-a priceput la momentul acela 🙂 

Va spun sincer ca de cele mai multe ori am parcurs singura calcularea ROI sau cel mult am cerut niste date altcuiva (analisti, clienti, furnizori) spunand doar ca “este pentru acel ceva pe care l-a cerut Marele Sef” ca sa obtin putina operativitate din partea lor.

Ei bine, iata ca exista o metoda (vorbesc aici de Metoda ROI 4X4) care aplicata corect te poate linisti intr-o privinta: Nu-ti va scapa nimic vital si vei ajunge cel mai aproape posibil de adevarul pe care-l cauti!

Ca responsabil de obtinerea ROI vei gestiona echipa in aplicarea celor 4 etape fiecare formata din 4 pasi.   

Cele 10 Reguli

Din experinta mea am facut aici un top al celor mai importante 10 reguli care vor face din “proiectul de calcul ROI” o experienta memorabila si nu una de cosmar.


1.  Nu face singur calculul. Cunoastem convingerea de “ce fac eu e mai bine” sau “pana nu pun eu mana nu iese”. Totusi calculul individual va oferi doar o opinie subiectiva, chiar daca pe deplin justificata. Am putea spune ca daca sunt mai multe persoane care contribuie gradul de obiectivitate creste.


2.  Unul dintre principiile ROI spune sa eviti contaminarea logicului cu emotionalul atunci cand vine vorba de analizele din sedintele de ROI. Ei bine, sfatul meu este sa faci acelasi lucru si in afara sedintelor.
Nu contamina cu ideile tale (in special daca esti sefu’) pe oamenii din echipa atunci cand iesi la tigara sau merg cu echipa la masa. Ca sa iti faca pe plac, oamenii ar putea sa se duca si ei in directia convingerilor tale si sa nu mai genereze ei propriile idei.


3.  Daca este posibil, aduna cat mai multe nivele ierarhice in echipa de ROI: nu te limita doar analistul care iti ofera datele din rapoarte si nici doar la manageri, doar pentru ca ei iti inteleg cel mai bine limbajul sau viziunea.

Vei fi cu siguranta surpris sa afli ca, ce are de zis team-leaderul pe partea de cat de usor se poate pune in practica o idee si executantul pe partea experientei de “look and feel” a unei initiative, sunt perspective diferite.

Nu in ultimul rand nu uita sa-i incluzi pe “Cei pe care o sa-i masori”. Intotdeauna normarea trebuie validata cu cei masurati.

Exemplu: Numarul de apeluri date de o persoana intr-un call center pe zi ar putea fi considerat sub limita de productivitate in timpul lunii la un agent de telesales, dar acele apeluri poate pregatesc vanzarile de la sfarsitul lunii cand clientii agentului iau salariile si atunci se vor inregistra cele mai multe apeluri inchise pozitiv. Acesta este genul de lucruri pe care le afli doar discutand direct cu agentii.

4.    Continuand pe logica de la punctul precedent, nu lasa un anumit membru al echipei tale (de exemplu “starul”echipei) sa faca singur calculul. Practic muti problema de la tine la el!


5.    Consulta si alte calcule facute anterior pentru initiative similare. Intreaba cat de realiste au fost aprecierile si calculele. Afla ce factor a fost evaluat disproportionat sau scapat din vedere si de ce. Daca poti, cere furnizorilor calcule facute pentru alte organizatii similare.


6.    Atrage atentia echipei de la inceput ca riscurile trebuie prinse in costuri.
Exemplu:  riscul ca un program sa aiba nevoie de modificari dupa implementare este de fapt un cost de mentenanta post implementare si trebuie surpins ca atare. Astfel ajuti echipa sa surprinda realist toate costurile


7.     In literatura moderna de specialitate conflictul este considerat benefic si este  generator de idei. Totusi, daca nu se ivesc conflicte in echipa, zii mersi si nu face tu tot posibilul sa existe cateva….  Daca faci intentionat acest lucru, mediul de lucru va fi tensionat si poate chiar distructiv. Asta in mod cert iti va afecta “micul proiect” de ROI.


8.     Oamenii din echipa sunt responsabili cu calitatea datelor pe care le oferaResponsabilul ROI este responsabil de adunarea datelor si aplicarea metodei. Sponsorul este responsabil pentru decizia de Go /No Go. Responsabilitatile si nivelele de autoritate trebuiesc clarificate intregii echipe inca de la inceput.


9.    Daca se implementeaza initiativa pentru care s-a calculat ROI te sfatuiesc sa informeazi membrii echipei despre acuratetea calculului la care au participat. In felul acesta  vor dobandi pe langa experienta participarii intr-o evaluare si validarea de care au nevoie.

10.   Foloseste orice ocazie pentru “team building”. Chiar daca echipa ROI are o scurta perioada de viata si se dizolva imediat ce calculul s-a finalizat, aceasta este o foarte buna sansa ca imaginea organizatiei sa se reconfirme sau sa se imbunatateasca. Mai ales ca in echipa pot fi si furnizorii sau clientul. 

La final

Am incercat sa ma limitez doar la 10 “reguli” pe care va invit sa le folositi ca pe un ghid de lucru in proiectele voastre de ROI. Va urez un ROI cat mai mare si cat mai justifcat 🙂

Similar Posts