Interviu cu Carmen Cristescu
Liderul unei echipe de profesionisti in distributie
Cu Carmen Cristescu ne cunoastem de cativa ani si ne-am revazut anul trecut cu ocazia unor cursuri de vanzari si leadership la Axioma.
De curand, ne-a facut bucuria sa ne ofere un scurt interviu.
Carmen, te rog sa ne impartasesti cateva idei despre Astron.
Astron Chemicals este o companie regionala de distributie cu prezenta in Grecia, Romania si Bulgaria, care ofera produse in domeniile industrial, alimentar, farma-cosmetice, cat si pentru industria vinului.
Avem spiritul unei companii de familie, iar echipa noastra tanara manifesta creativitate si entuziasm, oferind clientilor solutii personalizate si creand parteneriate solide atat pe plan local, cat si pe plan extern.
Cum vezi tu piata de produse chimice pentru industrie, in termeni de asteptari ale clientilor, provocari?
Constat atat o tendinta buna, care a condus la o piata mai rafinata prin criteriile de alegere ale clientilor – produse premium, calitate superioara – cat si o alta tendinta a pietei, de a fi mai competitiva si orientata spre pret.
Ambele tendinte constituie o oportunitate pentru Astron, intrucat oferim modalitati de rezolvare personalizate si produse de nisa de calitate superioara. Asteptarile clientilor vizeaza in special promptitudinea, constanta in calitatea produselor, precum si oferirea unui pachet complet de servicii si produse.
Fluctuatia preturilor materiei prime la nivel global constintuie o provocare, care ne impune sa crestem preturile.
O alta provocare ar fi cand oferim unui client un produs premium, nealiniat inca la noile reglementari legale, si il informam ca atunci cand acestea vor intra in vigoare, va trebui sa se alinieze la acestea, iar clientii nu accepta acest fapt, de multe ori.
Volumele au crescut cu 15% intr-o perioada de 5 ani, aproximativ 3-4% pe an.
Care este filozofia Astron – privind abordarea clientilor
Elementele definitorii pentru filozofia Astron sunt: furnizarea de solutii in timp util; prezentarea unui portofoliu de produse cat mai amplu; oferirea de conditii comerciale atractive (termen de plata, livrare, marfa custodie, stocuri, asigurarea unei continuitati in livrari).
In ceea ce priveste echipa Astron, aceasta este compunsa din persoane prietenoase, apropiate de client, care rezolva problemele la timp. Dovedim flexibilitate si capacitatea de a intelege situatiile dificile (de exemplu atunci cand clientul respinge marfa care se incadra in paramentrii calitativi, desface sacii, iar noi acceptam returnarea marfii in schimbul unui alt business), flexibilitate si intelegere care ne-a apropiat de clienti, creand o legatura personala reala.
In ce masura nivelul de pregatire al oamenilor a ajutat la acest lucru?
Sunt divizii, cum ar fi lacuri-vopsele sau vinuri, in care pregatirea tehnica la nivel ridicat este necesara, deoarece frecvent interactionezi cu ingineri chimisti. In industriile farma-food, conteaza mai mult relatia cu clientul si un portofoliu cat mai amplu de produse oferite.
Care sunt trasaturile unui vanzator profesionist in domeniul vostru de activitate?
Un vanzator profesionist ar trebui sa cunoasca foarte bine portofoliul de produse, pe care il va prezenta clientilor; de asemenea, sa fie bine organizat, energic, sa aiba pofta de munca si sa aiba entuziasm.
Ce fel de mediu professional ar gasi la Astron o persoana care vrea sa se alature echipei voastre?
Un viitor coleg ar gasi la noi un mediu prietenos, in care se poate dezvolta, isi poate exprima creativitatea, un mediu in care implicarea si aportul personal sunt apreciate , iar independenta si libertatea de actiune si impartasire a propriei opinii sunt incurajate.
Stilul nostru managerial nu se bazeaza pe instructiuni si ordine, ci pe conlucrare, comunicare si parteneriat intre management si angajat.
Cum te vezi tu ca lider in relatia cu echipa ta? Care este stilul tau?
Membrii echipei au libertatea de a isi lua propriile decizii si chiar fac acest lucru; cand nu pot gestiona singuri luarea deciziei, se consulta cu mine. Deciziile administrative, care sunt strict in sarcina mea le iau singura; deciziile comerciale se iau la nivel de divizie, iar in ceea ce priveste contractele avand un volum sau pret semnificativ, unde au nevoie de acordul meu, acolo este zona in care mai implic mai mult.
Cum reusesti, avand toate aceste responsabilitati, sa pastrezi un echilibru intre viata personala si cea profesionala?
Depinde de tine sa gestionezi acest echilibru si recunosc faptul ca exista si perioade in care nu reusesc sa il mentin.
Spiritul de familie al companiei are ca element component si acest balans work- personal life, important pentru toti colegii, indiferent de functie sau pozitie, si cred ca reusim sa gestionam corect acest balans, atat ca sef, cat si ca angajat.