Blog AXIOMA

Articole despre Agile, Project Management, Leadership

Afla si tu ce am invatat noi de la workshop-ul gratuit de Return on Investment - ROI 4 HR

Marian Stirbescu - Trainer ROI pentru HR

Bucuresti, 24 mai 2013,

Marian Stirbescu

PMP, ACL Leadership Accredited Trainer

Autorul metodei ROI 4X4Metho


In acest articol vei gasi cateva idei si statistici interesante legate de ROI si utilizarea acestuia in departamentele de resurse umane din Romania.

Deocamdata cifrele sunt obtinute de la 50 de companii  care au participat in studiu pe o durata de 6 luni (Noiembrie 2012 - Mai 2013), cercetarea continua...

Intr-o lume in care cifrele vorbesc, iar deciziile se iau cu precautie, managerii de HR sunt in cautarea unor metode si instrumente care sa-i ajute sa evalueze si justifice initiativele business, fie acestea bugetarea, programele de compensare si beneficii, cele de dezvoltare profesionala si training sau angajarea.


Metoda ROI 4X4 pe care am dezvoltat-o si lansat-o in 2011 este un instrument valoros pe care oamenii de HR il au la  indemana pentru a reusi mai usor acolo unde este nevoie sa sustina astfel de decizii.

Un pic de istorie

Cei care au participat stiu deja:  Incepand cu 2 Noiembrie 2012, aproape in fiecare luna organizam seria de workshop-uri gratuite de initiere in utilizare ROI pentru specialistii si managerii din departamentele de Resurse Umane denumita generic ROI4HR.

Pornit initial ca un eveniment “test” la insistentele lui Sorin Feroiu colegul alaturi de care am sustinut initial acest workshop, ROI4HR s-a bucurat de interes semnificativ din partea profesionistilor din bransa, astfel incat, cu o singura exceptie, capacitatea salii a fost constant depasita.

In cadrul celor 6 sesiuni de workshop, desfasurate pana acum, au participat 66 manageri si specialisti de resurse umane din 50 de companii medii si mari. Participantii au avut ocazia sa castige o perspectiva noua si sa se familiarizeze cu metoda ROI4x4 si sa lucreze practic cu unul din instrumentele cheie: Matricea calitativa a factorilor ROI. Usor de definit si de impact, acesta sustine evolutia catre primul nivel de maturitate in utilizarea ROI.

Ce am aflat noi – un fel de statistica

In timp ce metodologia ROI se bucura de succes in multe domenii, in lumea HR aceasta abia incepe sa castige popularitate, utilizarea ROI-ului  ca instrument de justificare sau evaluare fiind destul de mica. Cat de mica?

Cifrele pe care o sa le vedeti mai jos au fost calculate pe baza chestionarului completat de participanti la sfarsitul sesiunilor si a acordului acestora pentru folosirea datelor in scopul intelegerii  gradului de utilizare ROI in departamentele HR  din Romania.

Din totalul de 50 de companii participante la workshop, 41 de companii au dat acordul ca informatiile oferite sa fie utilizate in cercetare.

Din acestea 40% utilizeaza instrumente de evaluare a deciziilor si masoara impactul acestora. Astfel, 30% din companiile intervievate au mentionat ca utilizeaza ROI pentru a determina care este valoarea financiara a initiativelor si proiectelor organizationale si 32% utilizeaza intrumente alternative precum Analiza SWOT, BSC sau Analiza Cost-Beneficiu.

De remarcat este faptul ca 91% din companiile care utilizeaza intrumente de evaluare a proiectelor din cadrul departamentului o fac doar pentru initiativele care necesita justificare bugetara, si doar 9% le utilizeaza in mod curent ca instrumet de luare a deciziilor. Printre tipurile de initiative pentru care utilizeaza ROI-ul specialistii HR au mentionat:

  • recrutarea - cu cel mai mare grad de utilizare a ROI-ului (asta chiar a fost o surpriza)
  • training-ul, implementarea de noi solutii software pentru HR modificari de proceduri si procese
  • implementarea de programe de compensatii si beneficii pentru angajati
  • selectarea furnizorilor.

Chiar daca numarul de companii care au participat la cercetare nu are inca o valoare statistica, cifrele de mai sus ofera  totusi o informatie utila si demonstreaza ca specialistii de HR din companiile din Romania isi pun problema demonstrarii valorii proiectelor si programelor  de Resurse Umane, iar unii dintre ei chiar o fac in mod formalizat.

Deasemenea, specialistii au nevoie de un instrument facil de utilizat care sa ii ajute in procesul de decizie, concentrandu-se pe rezultatele viitoare.

Specificam faptul ca cele 41 de companii participante la studiu sunt companii cu un numar de angajati intre 100 si 6000. Iar pana acum ne-au onorat cu participarea manageri si specialisti de la: Raiffeisen Bank, CEC Bank, Unicredit Tiriac Bank, Pepsi Co, RoStar, Henkel, Auchan, Mega Image,  Billa, Metro, Lidl, Lafarge, Cosmote, A&D Pharma, Dr. Deddy’s si lista continua. (pentru o lista mai ampla a companiilor participante, vizitati pagina evenimentului aici)

Ce au apreciat participantii?

Participantii la workshop au declarat ca sunt foarte multumiti de faptul ca informatiile acumulate au aplicabilitate practica. Managerii si specialistii de HR din cele 50 de companii ne-au comunicat ca vor putea utiliza instrumentele prezentate in cadrul workshop-ului chiar de a doua zi, “favoritele” fiind “Matricea Calitativa” si “Instrumentul de Facut Viata mai Usoara”.

Printre initativele pentru care specialistii HR cred ca vor  utiliza metoda ROI4x4Method ca instrument de evaluare si justificare se numara: programele de training, optimizarea proceselor de evaluare a performantei angajatilor, salarizarea, proiecte pentru motivarea si retentia angajatilor,talent management, implementare programe de employees branding, angajare, intership si crearea unei noi pozitii.

O invitatie pe ultima suta de metri

Sesiunea de workshop-uri gratuite de initiere in utilizarea ROI pentru specialistii si managerii de Resurse Umane se organizeaza o data pe luna, avand o durata de 4 ore, numarul de locuri fiind limitat la 12 participanti.

Daca nu ai participat inca, te invit sa ni te alaturi cu prima ocazie cand ai timp.

Detalii despre eveniment si inscrieri gasesti aici >>.

Pastram cateva locuri libere asa ca nu ezita sa ne contactezi pe adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ROI Method 4x4 este o marca inregistrata a Axioma Solutions din anul 2012.
Toate drepturile rezervate.