SFbBox by debt consolidation

7 semne ca business-ul este in declin

Carmen Simionescu

Trainer Finance for non Finance


 

 

Te-ai intrebat vreodata cum ajunge un business in faliment? Care sunt primele simptome care apar cand afacerea intra in declin?  

Din experienta numeroaselor companii care se confrunta cu acest lucru este clar ca declinul nu se intampla pur si simplu. Sunt anumite semnale care anunta din timp ca afacerea nu este pe drumul cel bun.

Iata mai jos principalele semne pe care le poti observa la o afacere care se indreapta spre faza de declin.

Scaderea cifrei de afaceri

Acesta este unul din primele semne ca lucrurile nu merg bine in companie. Scaderea vanzarilor poate avea multe cauze, printre care: pierderea clientilor datorita scaderii calitatii serviciilor sau produselor, intrarea unor competitori mai puternici pe piata, reclama negativa, etc.

Fluctuatia mare de personal

Fluctuatia mare de personal intr-un anumit interval de timp (de exemplu anul financiar curent fata de anul precedent ) este un semnal care iti indica din timp faptul ca exista o problema fie in modul in care angajatii sunt motivati, fie ca atmosfera de lucru nu e favorabila.

Nu numai ca firma nu va avea oamenii potriviti sa dezvolte sau sa finalizeze proiectele, dar fluctuatiile mari de personal vor genera costuri suplimentare erodand astfel marja de profit a companiei.

Lipsa inovarii

Ti-ai pus pana acum intrebarea “Cand a adus compania ultima data ceva nou pe piata?”

Intr-un mediu economic foarte dinamic, in care competitia este de cele mai multe ori agresiva, fara sa introduci servicii sau produse noi pe nisa pe care activezi, inseamna sa intri sau sa te indrepti catre faza de declin.

Scaderea ratei de profitabilitate  

Daca analizezi trendul profitabilitatii pe ultimii 3-5 ani si observi o scadere anuala  este momentul unei analize amanuntite.  Un semnal de alarma si mai mare este in cazul in care firma incepe sa inregistreze pierderi. 

E important sa iti amintesti ca, pe termen lung, ratiunea de a exista a unei companii este sa genereze profit altfel, acel business nu se justifica din punct de vedere economic.

Clienti rau-platnici

O problema mare pentru firme, in general, sunt clientii care nu platesc la timp. Merita sa tii cont de faptul ca este importanta vanzarea si emiterea facturii, insa si mai importanta este incasarea ei (deoarece „cash-ul este regele” )

Riscul cel mai mare de a ramane fara lichiditati din cauza clientilor rau platnici este pentru o companie care depinde de un singur client sau nu are un sistem prin care sa monitorizeze scadentele clientilor.

Scaderea vitezei de rotatie a stocurilor

Un alt „red fleg”  este scaderea vitezei de rotatie a stocurilor. Altfel spus:  daca nu vinzi stocul… nu inregistrezi venituri… nu incasezi si nu generezi intrari de numerar (lichiditati). O astfel de situatie poate duce compania spre faliment.

Cash flow negativ

Pentru o situatie financiara sanatoasa este necesar ca firma sa inregistreze cash flow pozitiv: incasarile (intrarile de numerar) sa fie mai mari decat platile (iesirile de numerar ).

Altfel cum poate rezista un business daca nu are suficiente lichiditati sa-si platesca la timp salariatii?

Sau sa-si platesca furnizorii conform termenelor agreate?

Sau sa-si ramburseze creditele bancare conform scadentarelor?

 

Semnele mentionate mai sus sunt doar cateva simptome, insa ideea este ca odata ce ele au inceput sa apara daca nu sunt corectate, vor avea efect de “bulgare de zapada” asupra pozitiei financiare a companiei. Mai mult, ele trebuie urmarite si analizate periodic pentru a fi identificate inca de la primele momente in care incep sa apara.

Te invit sa arunci o privire asupra acestor indicatori in cazul tau pentru ca e mai bine sa stii din timp decat sa te confrunti cu o problema prea greu de rezolvat.