10 Motive pentru care sa utilizezi Power Query Editor in Microsoft Excel
Cristian Stirbescu
Senior trainer MS Excel
In ultimii ani, lucrul in Microsoft Excel a devenit din ce in ce mai facil datorita introducerii de functii si functionalitati noi care simplifica procesele de analiza si prelucrare a datelor.
Dintre acestea va propun sa ne concentram astazi pe Power Query Editor, o unealta puternica de import si transformare a datelor, care vine cu multe avantaje pentru utilizatori.
Ce este Power Query Editor?
Microsoft Power Query este un instrument de transformare a datelor, furnizat ca parte a aplicatiilor Power BI si Excel de la Microsoft. Utilizatorii pot sa conecteze, sa modeleze si sa transforme datele din diverse surse inainte de a le incarca in modelul de date pentru analiza si raportare.
Iata cateva din avantajele pe care le ofera Power Query Editor, pe care merita sa le iei in calcul atunci cand ai nevoie sa lucrezi in Excel cu date din diverse surse:
1. Importul simplu si eficient al datelor
Power Query permite utilizatorilor sa importe date dintr-o varietate de surse, inclusiv din fisiere Excel, baze de date (SQL Server, Access), fisiere Text/CSV, XML, JSON sau PDF, pagini web si multe altele, fara a fi necesare cunostinte avansate de programare.
2. Transformarea datelor fara utilizarea de cod
Cu Power Query Editor, puteti aplica o serie de transformari asupra datelor, cum ar fi filtrarea, sortarea, combinare si pivotarea, fara a fi necesara scrierea de cod.
3. Replicarea actiunilor si automatizarea lor
Transformarile efectuate in Power Query Editor sunt memorate pas cu pas intr-un proces, ceea ce permite repetarea usoara a acestor actiuni pentru actualizarea periodica a datelor.
4. Agregarea datelor din surse multiple
Puteti combina date din surse diferite folosind Power Query, permitandu-va sa creati o vizualizare unificata a informatiilor intr-un singur loc. Aici este vorba de Append Query si Merge Query.
Exemplu utilizand Append Query
Exemplu utilizand Merge Query
5. Eliminarea duplicatelor
Power Query face usoara identificarea si eliminarea inregistrarilor duplicate din datele importate.
6. Vizualizarea si modificarea etapelor de transformare
Puteti vizualiza si edita pasii de transformare a datelor din Power Query Editor, cu posibilitatea de a ajusta operatiile pentru a obtine rezultate precise.
7. Actualizari usoare
Puteti actualiza rapid si usor datele importate cu doar câteva click-uri, pentru a avea intotdeauna cele mai recente informatii disponibile in foaia de lucru Excel. La importul din Folder actualizarea datelor din noile fisiere adaugate in folderul respectiv se realizeaza printr-un simplu click (Refresh Preview).
8. Lucrul cu date calendaristice
Daca utilizati Power Query Editor nu mai aveti nevoie de functii Excel precum Year, Month, Day. Trebuie doar sa selectati coloana care contine date calendaristice si sa extrageti componenta care va intereseaza.
9. Simplifica luarea deciziilor
Folosirea functie IF in Excel poate sa nu fie la indemana oricui din cauza dificultatii de acomodare cu parametrii functiei. In Power Query Editor poate fi folosita functionalitatea Conditional Column in care creati conditiile vizual cu cateva click-uri de mouse si introducand valorile in casutele de text respective. Foarte simplu, nu-i asa?
10. Lipirea informatiilor din coloane diferite
In Power Query Editor functionalitatea Merge Columns inlocuieste cu succes functii din Excel precum Concatenate sau Concat. Mai mult, putem alege sa inlocuim datele sau sa le transpunem pe o noua coloana.
In concluzie
In ansamblu, Power Query Editor face gestionarea si analiza datelor mai eficienta si mai accesibila, fara a fi nevoie de cunostinte avansate de programare sau lucrul cu seturi mari de date. Asa cum mentionam la inceputul articolului, Power Query Editor se regaseste si in Power BI Desktop cu cateva diferente minore.
Pentru mai multe detalii si exemplificari va astept la unul din cursurile Microsoft Excel Advanced sau Microsoft Power BI Desktop.
Spor la treaba!